Министър Андрей Цеков в предаването "На фокус" по Нова телевизия: От много години пътното строителство се е превърнало в политически бизнес

Министър Андрей Цеков в предаването "На фокус" по Нова телевизия: От много години пътното строителство се е пр

03 септември 2023 | 19:27

Водещ: Очертава ли се битката за пътищата да е също толкова драматична, колкото и в предишния кабинет, докъде ще стигнат престрелките между ГЕРБ и „Продължаваме промяната“ заради работата на новия министър на регионалното развитие и благоустройството? От тази седмица министърът подаде сигнал до ДАНС за изчезнал код, който отчита работата на тол системата. На фокус е министър Андрей Цеков. Здравейте.

Андрей Цеков: Здравейте.

Водещ: Превръща ли се главата на министъра на регионалното развитие в заложник на сглобката, грубо казано?

Андрей Цеков: Аз бих казал, че всеки един път, в който „Продължаваме промяната“ участва в изпълнителната власт, въпросът относно обществените поръчки за пътно строителство и пътни ремонти се превръща във взривоопасно тема. Защо? Отговорът е много прост. В течение на повече от десетилетие пътното строителство, възлагано от държавата, се е превърнало в политически бизнес, а не в общественополезна дейност. И това е неоспорим факт.

Водещ: Политически бизнес – казвате, че са отклонявани пари за политически цели? Че са печелили фирми...

Андрей Цеков: Казвам, че има толкова сериозни индикации за нередности в начина, по който са харчени обществените средства за пътища, че това е вероятно най-логичният извод. Какво имам предвид? В продължение на повече от десетилетие как се възлага пътното строителство? То се възлага в условията на минимална или почти отсъстваща конкуренция, а конкуренцията е единственият гарант, реалната конкуренция е единственият гарант, че парите на българския данъкоплатец се харчат целесъобразно.

Водещ: Ние тези неща ги чуваме няколко години насам, многократно за тези злоупотреби, за това какво се е случвало. Резултати не виждаме до момента, но това, което в случая е въпросът, е реално може ли вашата работа да взриви това управление? И да падне така, както заради пътищата падна предишният кабинет.

Андрей Цеков: Нито едно управление не е легитимно само и единствено защото около него има политическа подкрепа. За да бъде легитимно едно управление, то трябва да е полезно за българските граждани. Ако управлението не е полезно за българските граждани, то от него няма смисъл. Тоест то няма обществена легитимност.

Водещ: Тоест няма да спрете да ровите в...

Андрей Цеков: По никакъв начин. И ще обясня защо. Защото единственият начин да се справим с наследството от миналото е да върнем конкуренцията, тъй като там, където няма конкуренция, има корупция. Как може да бъде върната конкуренцията в едни толкова сложни условия, при едно толкова тежко наследство? Единствено когато дадем възможност на максимален брой фирми да се съревновават по цена.

Водещ: И прозрачни процедури.

Андрей Цеков: Да.

Водещ: Защо обаче Бойко Борисов, като казвате корупция, ви намеси в руска афера, свързана с „Турски поток“? Какво е вашето обяснение? Атакува ви.

Андрей Цеков: Аз мисля, че това е атака, която е породена от една бих казал неадекватна реакция на г-н Борисов. Аз никога не съм чувал името Бабаков, до миналата седмица.

Водещ: Думите на Борисов са – за зрителите – „А излезе ли, че строителният министър е бил в Москва в момента и се е срещал с Бабаков и в кой хотел?“ Под формата на въпрос беше казано.

Андрей Цеков: Излезе ли? Аз мога да ви отговоря. В Москва аз лично съм бил винаги на частни визити като част от екипа на частна компания, няколко пъти между 2000 и 2013 година. Доколкото си спомням, „Турски поток“ е строен между 2019 и 2021 г.

Водещ: Тоест има ли общо с истината, познавате ли този руски бизнесмен? Руски политик, извинявам се.

Андрей Цеков: Никога не съм се срещал с руски политици. Не познавам този човек.

Водещ: Имали ли сте работа, свързана с „Турски поток“?

Андрей Цеков: Не.

Водещ: Как си обяснявате тогава казаното от Борисов?

Андрей Цеков: Не си го обяснявам.

Водещ: По никакъв начин ли?

Андрей Цеков: Персонална атака срещу мен, така си го обяснявам.

Водещ: Защо? Тя има ли политически мотив?

Андрей Цеков: Заради това, че се опитахме в последните месеци да върнем конкуренцията в начина, по който се възлагат пътните поръчки. Обявихме нови поръчки за текущ ремонт и поддържане на критерий най-ниска цена, които изключват напълно човешкия фактор. Тоест не може членовете на една комисия субективно да решат на кого да дадат повече точки от на други.

Водещ: Има пресен доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция, свързан с поддръжката на пътищата. Какви са злоупотребите, които установихте там?

Андрей Цеков: Въпросната финансова инспекция беше възложена по времето на кабинета „Петков“ от министър Асен Василев. Обект на проверката бяха прословутите договори, сключвани по времето на последния кабинет на ГЕРБ – 2019 и 2020 г. – договори на стойност общо 700 милиона за текущ ремонт, по който са изпълнени за година и половина дейности на стойност над 3 милиарда. Това, което установи доклада на АДФИ, е, че по 90 от заданията на обща стойност 710 милиона са извършвани основни ремонти, а не текущи ремонти, които не могат изобщо да бъдат възлагани по такъв договор. Тези обекти на всичко отгоре са и незаконни строежи. Това е установено с актове на ДНСК, не по времето на настоящия кабинет. Установено е по времето на служебния кабинет, независимо, че аз лично сезирах ДНСК още като заместник министър на финансите. Тоест по едни договори, сключвани 2019-2020 г. в разрез с правилата на Закона за обществените поръчки, в разрез с изискванията на ЗУТ, са похарчени 710 милиона за незаконни строежи. Това установи.

Водещ: Ще има ли нормално почистване на пътищата през зимата? И как точно дезинформира бившият министър Николай Нанков, който сега е шеф на ресорната парламентарна комисия, той ви атакува.

Андрей Цеков: Това е също част от една организирана атака, в която се включиха достатъчно жълти медии, която е фокусирана върху мен и моето семейство, част от организирана политическа кампания, бих казал, която цели да се преустановят усилията за конкурентност в пътното строителство. Защо твърдя, че има дезинформация? Според господин Нанков Министерство на регионалното развитие е наредило на пътните фирми да спрат да поддържат пътната мрежа. В това няма нищо вярно. Истината е, че към настоящия момент и в последната повече от година и половина България няма сключени договори за пътно поддържане. По време на служебния кабинет са сключени договори за зимна поддръжка, тоест снегопочистване, и за аварийни ремонти, на стойност различна – за Варна, примерно, е 11 милиона лева, за София е около 30 милиона лева, различни са стойностите. По тези договори е осъществено зимно поддържане за миналия сезон на стойност общо за цялата страна около 140 милиона лева. През останалото време обаче Агенция „Пътна инфраструктура“, в разрез с предмета на договорите, е осъществявала и текущи ремонти, тоест в кърпене на дупки. Каквито по тези договори не може да възлага. И това, което разпоредихме ние, е да не се извършват такива дейности в разрез с нарушението на закона, а да се изчака сключването на новите договори за текущ ремонт.

Водещ: При това положение ще има ли зимно почистване?

Андрей Цеков: Зимното почистване е обезпечено отчасти към момента за по-голямата част от страната, тъй като по въпросните договори, които споменах, има все още достатъчно бюджет, за да се осигури зимно поддържане и за следващия сезон.

Водещ: Но казвате частично.

Андрей Цеков: Частично. За някои от областите бюджетът по договорите е изчерпан. През август месец обявихме обществени поръчки за текущи ремонти, зимно поддържане и аварийно-възстановителни ремонти. Тези поръчки в момента се обжалват. Обжалват се, бих казал, съгласувано.

Водещ: От кого?

Андрей Цеков: От пътния сектор, Без да искам да обвинявам пътния сектор.

Водещ: Има ли политически мотив в обжалването?

Андрей Цеков: Смятам, че има политически мотив, не за друго, а защото аз лично не виждам това да е в интерес на пътните строители.

Водещ: Тоест обвързвате този политически мотив с ГЕРБ?

Андрей Цеков: Не бих искал да се ангажирам с коя политическа партия да го обвързвам, но има индикации.

Водещ: Атаките идват от бившия министър, Николай Нанков, на ГЕРБ. Затова ви питам. И той казва, вашите твърдения, че търговете са на най-ниски цени – поредната лъжа на Промяната. Също така казва, че ще даде повече детайли и говори за спечелили търгове от фирми, близки до Промяната.

Андрей Цеков: Фирми, близки до Промяната, няма. „Продължаваме промяната“ е политическа формация с горе-долу едногодишна, хайде да кажем двугодишна история. „Продължаваме промяната“ никога не е имала обръчи от фирми, каквито характеризираха управлението на ГЕРБ и ДПС. И в този смисъл аз не искам да обвързвам политическите атаки и политическите инсинуации с точно определена политическа сила, тъй като смятам, че политико-олигархичните кръгове далеч надхвърлят рамките на една...

Водещ: Това от добро възпитание ли го правите или просто не искате да създавате допълнително напрежение в момента в управлението ви?

Андрей Цеков: Аз съм юрист. Когато имам достатъчно факти, ги изнасям всичките. Когато имам информация опосредствана, тоест през ръка, тогава мога само да правя евентуално заключения и предположения.

Водещ: Казвате, тези интереси са надхвърлили политическите партии. Тоест какво означава това?

Андрей Цеков: Аз казвам, че с течение на годините...

Водещ: Партиите управляват бизнеса или бизнесът управлява партиите?

Андрей Цеков: Партиите управляват бизнеса и това е най-жалкото. Това е най жалкото. Аз лично изпитвам респект, тъй като достатъчно време съм работил в строителния бизнес, изпитвам респект и уважение към колегите строители. За съжаление обаче това, което забелязвам, е, че много често едни достойни хора са принудени да правят компромиси и да действат в разрез със собствените си интереси, в разрез със закона, за да могат да оцелеят. И това е модел, който е налаган дълго време, политически модел. И именно чрез инициирането на поръчки, при обективни критерии, при абсолютно честна и прозрачна конкуренция, тъй като при едни поръчки по цена какво се случва? Отварят се всичките оферти, класират се участниците. И ако първият или вторият отговарят на изискванията на възложителя, печелят поръчката. Няма човешки фактор, няма кой да рекетира въпросните фирми.

Водещ: Разбирам, че бившият министър Нанков, колегите ми подават, иска да се включи. От ефира на предаването „На фокус“ го каня следващата седмица в предаването. И смятам да не прекъсваме този разговор, защото тази седмица потърсихме ГЕРБ за участие в студиото на предаването „На фокус“, така че, г-н Нанков, заповядайте следващата седмица, а не по телефона в момента. Кажете ми, моля ви, подавате сигнал в ДАНС, че липсва кодът за тол системата. Какви рискове крие това?

Андрей Цеков: Договорът за изграждане на тол системата е от 2018 г. В договора има много ясно условие, че всички софтуерни разработки, които са направени специално за българската държава, трябва да бъдат интелектуална собственост на българската държава и разработчикът трябва да предостави така наречения изходен програмен код. А що се касае до софтуер, който пък е собственост на разработчика...

Водещ: Какво липсва?

Андрей Цеков: Липсва изходният програмен код.

Водещ: Това нормално ли е? Всъщност тол системата на България изведнъж в момента липсва...

Андрей Цеков: Това означава, че българската държава не би могла сама да променя системата, не би могла да има пълен достъп върху нея и не би могла да продължи да я използва без услугите на нейния създател. Това означава.

Водещ: Не може да бъде използвана. Не може да бъде отчитана, предполагам?

Андрей Цеков: Основният проблем е това – имаме договор още около година и половина...

Водещ: Може ли да се случват злоупотреби, като липсва този код?

Андрей Цеков: Когато държавата няма пълен достъп до системата, в нея злоупотреби може да извършва този, който има пълен достъп.

Водещ: Тоест който държи кода, може да изпълнява злоупотреби. Как е възможно?

Андрей Цеков: И тук въпросът е следният – по закон този код трябва да бъде депозиран в специално електронно хранилище към Министерство на електронното управление.

Водещ: И той липсва.

Андрей Цеков: Той липсва там.

Водещ: Кой го е взел последно? Няма ли разписване?

Андрей Цеков: Има подписани протоколи през 2018 и 2019 г., в които е указано, че кодът е предаден на компактдиск и на флаш памет. Същевременно е указано, че те са получени от служител на тола. Затова ние сезирахме ДАНС, за да провери дали въпросният служител владее въпросните изходни програмни кодове. И ако не, то тогава дали изобщо са предавани.

Водещ: Много ви благодаря. Много въпроси се натрупаха. Определено темата със сигурност ще продължи и следващата седмица, включително и в нашия ефир. Благодаря ви за гостуването.

 

Интервюто на министър Андрей Цеков може да гледате в интернет страницата на Нова телевизия

Министерство на регионалното развитие и благоустройството